Spel som blivit filmer
Många av de populära datorspelen, och spel från olika spelkonsoler, har faktiskt gått och blivit lika populära på den vita duken. Det finns förstås en hel del både lyckade och misslyckade exempel på detta. Här kommer en översikt.
Vilka spel kan bli film
När det kommer till spel som blir film, är det förstås vissa spel som knappast kan bli en spelfilm. Hit räknas förmodligen en av de största spelsuccérna någonsin: Minecraft. Det är svårt att se att spelidén i spelet ska kunna förmedlas i en filmversion, i varje fall som en biofilm. Fansen kan istället nöja sig med häftiga Minecraft ryggsäckar och annat merch, för att stilla sitt Minecraft-sug. Spel behöver någon form av karaktärer och lite utav en grundhandling, för att en spelfilm ska var möjlig att åstadkomma. Att gå åt andra hållet är betydligt lättare, det finns många klassiska spel som bygger på allt från Indiana Jones till Duck Tales. Förklaringen varför den vägen är så mycket lättare, är nog att spel går att bygga på så många fler sätt än en spelfilm. Där krävs mer än handling och ett slags kronologiskt tänkande.
Lyckade exempel
De spel som gått hela vägen och faktiskt gjort minst lika stor succé som biofilmer har alla gemensamt att de haft just en populär huvudkaraktär, eller flera sådana, och ett väldigt starkt varumärke. Detta varumärke har ofta varit baserat på en särskild framgångssaga, och ett lite udda tema. Går det sedan att strössla på en hel del humor är möjligheterna att man har en rejäl kassako stora. Det är inte så sällan av rent ekonomiska skäl produktionsbolagen försöker återanvända ett koncept på det här sättet. Här hittar vi spel som:
- Angry Birds Movie
- Tomb Raider
- Assassin’s Creed
- Warcraft: The Beginning
- Double Dragon
Misslyckade exempel
Bland de spel som inte har lyckats göra den här övergången finner vi bland annat Mortal Kombat och Prince of Persia. Till dessa köar bara de mest insatta entusiasterna. Båda spelen saknar den klick av personlighet som kanske krävs för att en spelfilm ska vara bärande i den här genren. Förmodligen har producenterna mest skapat filmerna för att rättigheterna redan har funnits. Men det räcker som sagt inte alla gånger med ett igenkänt varumärke, för att produkten ska bli rakt igenom bra.
De dyraste spelen någonsin
Det dyraste spelet som tillverkats är Destiny, vilket kostade ungefär en halv miljard dollar att producera. Detta är flera gånger mer än den dyraste filmen. Så man kan tänka på det när man jämför spel med filmer och kanske ser ner lite på tevespelen. De är minst lika avancerade att tillverka, så kanske biografägarna får vara glada att de även kommer som filmer emellanåt.