Satsa på animerad reklamfilm och nå ut

Om du verkligen vill nå dina kunder ska du satsa på animerad reklamfilm. Med en animerad reklamfilm kan du snabbt skapa kontakt med din målgrupp och på ett pedagogiskt sätt visa varför de ska köpa just dina produkter eller tjänster.

Animerad reklamfilm

Varför är då animerad reklamfilm så bra för att du ska nå ut med ditt företagsbudskap? Det visar sig att animerade filmer snabbt skapar kontakt med tittaren. Tänk på en glamorös reklamfilm för en exklusiv parfym. Visst är de snygga att titta på, men det är inte nödvändigtvis att vi tänker på att köpa parfym när vi tittar på den. Vi är upptagna med att fråga oss vem skådespelaren är, titta på saker i bakgrunden och så missar vi att reklamfilmen faktiskt handlar om parfym. Förvisso skapar sådan reklamfilmer mycket känsla och atmosfär, men de flesta företag säljer praktiska produkter och tjänster vars mål är att underlätta människors vardagsliv. Det är väldigt stor skillnad på att sälja cykelhjälmar, 3d-skrivare eller ekonomitjänster och exklusiv parfym. När det kommer till reklam kan less is more verkligen stämma. En animerad reklamfilm har inte onödig bakgrund som tar uppmärksamhet. Du visar pedagogiskt, snabbt och enkelt på vilket sätt produkten eller dina tjänster kan hjälpa människor och företag. Det är också intressant att se hur någonting växer fram: från ett vitt papper till att det fylls med ord, symboler och bilder. Det finns en orsak till att så många YouTubers faktiskt bara skapar animerade filmer och ändå har miljoner visningar varje månad. Anlita Explainer för att skapa animerad reklamfilm och nå både nya och gamla kunder.

En bild säger mer än tusen ord

Reklam handlar mycket om att med bilder förmedla information och känslor. Du har bara ett par sekunder på dig att skapa ett intresse hos tittaren. Hur många av oss sänker inte ljudet när vi ser en reklamfilm eller passar på att göra någonting annat? Det är därför viktigt att du omgående kan skapa ett intresse. Du ska inte låta sekunder i din reklamfilm gå åt för att skapa en setting, alltså att tittaren ska förstå tid och plats. Under de sekunderna har du förlorat deras intresse. Istället ska du komma till skott omgående, så att tittaren kan förstå att det är en produkt eller tjänst som de kan ha nytta utav.

På YouTube finns det många YouTubekanaler som faktiskt bara skapar filmer med animation. Det finns kanaler som har över en miljon prenumeranter och miljontals visningar varje månad – kanalerna är alltså företag som omsätter hundratusentals dollar varje månad. Animerade filmer skapar ett intresse då de både är väldigt enkla, samtidigt som de på ett pedagogiskt sätt kan förklara något komplicerat med några enkla penndrag eller figurer. Genom att se hur en penna ritar upp någonting, samtidigt som man hör en koncentrerad röst som förklarar, skapas ett intresse. Som företagare är det smart att satsa på animerade filmer för att enklare kunna förklara för kunden hur just deras produkt eller tjänst kan användas och varför tittaren ska köpa den för att underlätta sin vardag.

You may also like...