Alfred Hitchcock

Filmregissören Alfred Hitchcock föddes söndagen 13 augusti 1899 i Leytonstone, strax utanför London. Hitchcock fick som 15-åring börja hjälpa till med familjens försörjning efter att fadern avlidit. Trots arbetet fortsatte Hitchcock med sina ingenjörsstudier på kvällskurser. Den unge Hitchcock var artistiskt lagd och hade ett enormt filmintresse, vilket ledde till att han 1919 kunde börja formge te

xtskyltar, till dåtidens stumfilmer, åt en studio i London. I studion fanns det alltid mer arbete än personal, vilket snabbt ledde till att den unge Hitchcock fick prova på flera roller i filmbranschen. Han gjorde textskyltar, blev regiassistent, filade på storylines och började även producera en del. Eftersom gränserna i studion var flytande arbetade Hitchcock lika mycket som regiassistent som regissör under det tidiga 1920-talet. Filmen “The Pleasure Garden” från 1925 brukar dock räknas som Hitchcocks egentliga regidebut.

The Master of Suspense

Hitchcock brukar kallas för skräckens mästare eftersom de flesta av hans filmer är thrillers; han influerade filmkonsten och regiyrket på ett fundamentalt sätt men vann aldrig en Oscar, trots fem nomineringar. Hans samtid såg aldrig riktigt hans konstnärskap och de regitekniska kvaliteter som hans filmer besitter, till stor del för att hans filmer blev oerhörda publikframgångar. Den samtida förståelsen av god konstfilm sa att den skulle vara otillgänglig och svår, typ Bergman, men efter att de franska regissörerna började prisa Hitchcocks regiarbete under 1960-talet omvärderades hela hans filmportfölj.

Hitchcock förnyade filmmediet på flera sätt. Hans intima kameraarbete är ett exempel. Ofta, i de mest spännande scenerna, går kameran riktigt nära skådespelarens ansikte och ögon, vilket skapar en akut känsla av fara eller panik. Hitchcock var även flitig med att använda kameran för att visa vad huvudpersonen såg, eller visa oss i publiken vad som kanske är viktigt men som huvudpersonerna inte uppmärksammar. Detta mycket visuella bildberättande härrör från Hitchcocks start som stumfilmsberättare.

Ytterligare en filmteknik som Hitchcock excellerade i var kombinationen av bild och filmmusik. I hans filmer kan man ofta tänka på filmmusiken som en av huvudkaraktärerna. Den hjälper till att höja spänningen och dramatisera förloppet, något som dagens filmpublik är så van med att den inte reflekterar över det, men Hitchcock var en av pionjärerna.

Cameo

Hitchcock förekommer ofta själv i någon liten sekvens i sina filmer, det som brukar kallas för cameo. I början, när han gjorde filmer i England, berodde det på statistbrist om han hoppade in i filmerna, men från och med sin första Hollywoodfilm, “Rebecca”, gjorde Hitchcock inhoppen till sin signatur. De blev så viktiga att han i filmen “Lifeboat” från 1944, där handlingen inte tillåter hans uppdykande, såg till att hans ansikte syns i en tidning som en av karaktärerna läser.

Samtliga av Hitchcocks filmer är mycket värda att se. De ger alltid tittaren något extra, ett bevis för att Hitchcock alltid tänkte på mottagaren i sitt skapande. Du kan lätt streama Hitchcocks filmer på olika filmsajter. Om du köper en begagnad Iphone sparar du pengar som du kan lägga på månadsavgiften till de olika filmsajterna, eller för att köpa hem filmen i fysisk form. Numer har Hitchcocks “Vertigo” från 1958 ersatt Orson Welles “Citizen Kane” som världens bästa film.

You may also like...